Acessibilidade / Reportar erro
CoDAS, Volume: 36, Número: 3, Publicado: 2024
  • Método de Desenvolvimento das Habilidades de Comunicação no Autismo – DHACA: validação da aparência e do conteúdo Artigo Original

    Montenegro, Ana Cristina de Albuquerque; Silva, Amanda Gabrielly de Santana; Queiroga, Bianca; Lima, Rafaella Asfora; Xavier, Ivana Arrais de Lavor Navarro

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Validar a aparência e o conteúdo do método de Desenvolvimento das Habilidades de Comunicação no Autismo (DHACA). Método Trata-se de estudo de validação de abordagem quali-quantitativa. Participaram do estudo dez juízes fonoaudiólogos com expertise na área da comunicação alternativa. Os juízes receberam o livro de comunicação, bem como a descrição dos princípios, habilidades e estratégias do método DHACA e um formulário com itens relativos à apreciação da aparência e conteúdo do método. A validade foi calculada usando o índice de validade de conteúdo. Resultados A análise das respostas possibilitou o cálculo do grau de concordância entre os juízes e a elaboração da nova versão do instrumento. O cálculo do Índice de Validade de Conteúdo revelou uma validade de conteúdo excelente. Os juízes deram sugestões referentes aos aspectos de conteúdo do livro de comunicação, nos textos de participação do parceiro de comunicação e modelagem, uso de dicas e habilidades comunicativas. Conclusão O grau de concordância observado entre os juízes possibilitou a obtenção da validação da aparência e do conteúdo do método DHACA, considerando-se os itens isoladamente e o instrumento como um todo, podendo ter seu uso recomendado na prática clínica fonoaudiológica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To validate the appearance and content of the DHACA method to develop communication skills in autism. Methods This qualitative and quantitative validation study included 10 speech-language-hearing judges with expertise in alternative communication. The judges received the communication book, the description of the principles, skills, and strategies in the DHACA method, and a form with items for them to appraise the appearance and content of the method. The validity was calculated with the content validity index. Results The response analysis made it possible to calculate the degree of agreement between judges and develop the new instrument version. The calculation of the content validity index revealed excellent content validity. The judges made suggestions regarding the content of the communication book, texts regarding the participation of communication partners and modeling, using cues, and communicative skills. Conclusion The degree of agreement between judges ensured the validation of the appearance and content of the DHACA method, considering the items alone and the whole instrument. Hence, its use can be recommended for speech-language-hearing clinical practice.
  • Utilização de dispositivos digitais, funcionamento familiar e desenvolvimento da linguagem em crianças de idade pré-escolar: um estudo transversal Artigo Original

    Gomes, Maria Inês Figueiras; Lousada, Marisa Lobo; Figueiredo, Daniela Maria Pias de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Este estudo teve como objetivo analisar a relação entre a utilização de dispositivos digitais, o funcionamento familiar e o desenvolvimento da linguagem em crianças de idade pré-escolar. Método Estudo transversal, descritivo-correlacional com uma amostra de 93 díades pais-crianças. As crianças tinham uma média etária de 57,01 ± 9,95 meses, sendo a maioria do gênero feminino. Os instrumentos de recolha de dados incluíram um questionário sobre o uso de dispositivos digitais, a versão portuguesa da Escala de Avaliação da Flexibilidade e Coesão Familiar - Versão IV (FACES-IV) e o Teste de Linguagem - Avaliação de Linguagem Pré-Escolar (TL-ALPE). Resultados As respostas demonstram uma maior tendência para a utilização do smartphone, tablet e televisão entre 0 e 3 horas por dia nas crianças. Com a aplicação da FACES-IV e do TL-ALPE, verificou-se que a maioria das famílias participantes eram do tipo equilibrado e que a maioria das crianças apresenta um normal desenvolvimento da linguagem. Observaram-se relações estatisticamente significativas entre a FACES-IV e o TL-ALPE; a FACES-IV e a utilização de dispositivos digitais; a utilização de dispositivos digitais e o TL-ALPE. Verificou-se que crianças com um funcionamento familiar mais equilibrado pontuam mais alto nas provas do TL-ALPE e que o tempo de uso de dispositivos digitais pode comprometer o desenvolvimento da linguagem. Conclusão Destaca-se o impacto da utilização dos dispositivos digitais e o papel do funcionamento familiar no desenvolvimento da linguagem da criança, sugerindo que uma utilização moderada de dispositivos digitais e um funcionamento familiar equilibrado são fatores facilitadores de um bom desenvolvimento da linguagem.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose This study aimed to analyse the relationship between the use of digital devices, family function, and language development in preschool children. Methods This cross-sectional, descriptive-correlational study included a sample of 93 parent-child dyads. The children were of an average age of 57.01 ± 9.95 months, and the majority were female. The data collection instruments included a questionnaire on the use of digital devices, the Portuguese version of the Family Flexibility and Cohesion Evaluation Scale - Version IV (FACES-IV), and a Preschool Language Test (TL-ALPE). Results The findings showed a greater tendency of children to use smartphones, tablets, and television for 0-3 hours daily. The analysis of the responses on the FACES-IV and TL-ALPE instruments showed that most of the participating families were of the balanced type and that most children had normal language development. Statistically significant relationships were found between the FACES-IV subscales and TL-ALPE subtests, FACES-IV subscales and the use of digital devices, and the use of digital devices and TL-ALPE subtests. Notably, children in more balanced family functioning scored higher on TL-ALPE tests, and the time spent using digital devices may compromise language development. Conclusion This study highlights the impact of digital device use and the role of family functioning on children’s language development, suggesting that moderate digital device use and balanced family functioning are facilitating factors for good language development.
  • The influence of listener experience, measurement scale and speech task on the reliability of auditory-perceptual evaluation of vocal quality Original Article

    Alves, Jônatas do Nascimento; Almeida, Anna Alice Figueiredo de; Yamasaki, Rosiane; Lopes, Leonardo Wanderley

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To assess the influence of the listener experience, measurement scales and the type of speech task on the auditory-perceptual evaluation of the overall severity (OS) of voice deviation and the predominant type of voice (rough, breathy or strain). Methods 22 listeners, divided into four groups participated in the study: speech-language pathologist specialized in voice (SLP-V), SLP non specialized in voice (SLP-NV), graduate students with auditory-perceptual analysis training (GS-T), and graduate students without auditory-perceptual analysis training (GS-U). The subjects rated the OS of voice deviation and the predominant type of voice of 44 voices by visual analog scale (VAS) and the numerical scale (score “G” from GRBAS), corresponding to six speech tasks such as sustained vowel /a/ and /ɛ/, sentences, number counting, running speech, and all five previous tasks together. Results Sentences obtained the best interrater reliability in each group, using both VAS and GRBAS. SLP-NV group demonstrated the best interrater reliability in OS judgment in different speech tasks using VAS or GRBAS. Sustained vowel (/a/ and /ɛ/) and running speech obtained the best interrater reliability among the groups of listeners in judging the predominant vocal quality. GS-T group got the best result of interrater reliability in judging the predominant vocal quality. Conclusion The time of experience in the auditory-perceptual judgment of the voice, the type of training to which they were submitted, and the type of speech task influence the reliability of the auditory-perceptual evaluation of vocal quality.
  • Towards a better diagnosis of mouth breathing: validity and reliability of a protocol for assessing the awake breathing pattern in preschool children Original Article

    Warnier, Morgane; Piron, Léonor; Morsomme, Dominique; Maillart, Christelle

    Resumo em Inglês:

    Abstract Purpose The Awake Breathing Pattern Assessment (ABPA) is a prototypical clinical grid recently designed through an international consensus of Speech and Language Pathologists (SLPs) to categorize the awake and habitual breathing pattern during the orofacial myofunctional assessment. This cross-sectional study aims to explore the psychometric properties of the ABPA in a preschool population. Methods 133 children from 2;11 to 6 years old were assessed with the ABPA. The percentage of time spent breathing through the mouth was objectively measured by a CO2 sensor and used as a baseline measurement. We first performed a multivariate Latent Profile Analysis based on the CO2 measurement and a parental questionnaire to define the number of categories that best characterize the breathing pattern. Subsequently, we assessed the intra- and inter-rater reliability, internal consistency criterion validity, construct validity and sensitivity and specificity. Results The awake breathing pattern can best be described by two groups: nasal and mouth breathing. The ABPA, initially designed in three groups, was adjusted accordingly. This final version showed excellent intra-rater and inter-rater reliability. There was a significant correlation between the ABPA and the CO2 measurement. The ABPA showed a fair sensitivity and a good specificity. Conclusion The reference tool based on CO2 data was used in children for the first time and was found to be reliable. The ABPA is a suitable tool for SLPs to confirm the diagnosis of mouth breathing in preschool children if more sensitive screening tools, like parental questionnaires, are used beforehand.
  • Parental perspectives on the impact of screen time on the language skills of typically developing Indian children Original Article

    Varghese, Febha; Karuppali, Sudhin

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose The overuse of screen-based devices results in developmental problems in children. Parents are an integral part of the children’s language development. The present study explores the parental perspectives on the impact of screen time on the language skills of typically developing school-going children using a developed questionnaire. Methods 192 parents of typically developing children between 6 and 10 years of age participated in the study. Phase 1 of the study included the development of a questionnaire targeting the impact of screen devices on language development. The questionnaire was converted into an online survey and was circulated among the parents in Phase 2. Descriptive statistics were performed on the retrieved data and a chi-square test was done to determine the association between the use of screen devices across all language parameters. Results Parents reported television and smartphones to be the most used type of device, with a large proportion of children using screen-based devices for 1-2 hours per day. Most parents reported children prefer watching screens mainly for entertainment purposes, occasionally under supervision, without depending on them as potential rewards. The impact of screen-based devices on language skills has been discussed under the semantics, syntax, and pragmatic aspects of language. Conclusion The findings of this study will help identify the existing trends in the usage of screen-based devices by children, thereby identifying potential contributing factors towards language delays. This information will also benefit in parental counselling during the interventional planning of children with language delays.
  • Relationship between bite force, occlusal contact area, and three-dimensional facial soft tissue in dentofacial deformities Original Article

    Simões, Joana Carolina Martins; Garcia, Denny Marcos; Mello-Filho, Francisco Veríssimo De; Felício, Claudia Maria De; Trawitzki, Luciana Vitaliano Voi

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose This study aimed to investigate three-dimensional facial soft tissue dimensions, maximum bite force (MBF), and occlusal contact area in patients with DFD. In addition, we analyzed the relationship between MBF and the three-dimensional facial measurements. Methods Thirty-two patients with skeletal Class III DFD and 20 patients with Class II DFD underwent a soft tissue evaluation using surface laser scanning, as well as MBF and occlusal contact area assessments. The DFD groups were compared with each other and with 25 healthy subjects. Results Significant morphological differences were found in the transversal, vertical, and anteroposterior dimensions between Class II DFD and Class III DFD. Both DFD groups presented an increased linear distance of chin height, which was strongly related with decreased MBF magnitude. The DFD groups exhibited lower MBF and occlusal contact area, with no significant differences between Class II and Class III DFD. Conclusion The presence of DFD affected 3D measurements of facial soft tissue, causing variations beyond normal limits, lower MBF, and occlusal contact area in both Class II and Class III DFD patients. The vertical dimension might have influenced the lower MBF magnitude in the studied skeletal deformities.
  • Development and validation of a novel Context-Based Prospective Memory Task among neurotypical adults Original Article

    D’Souza, Dasmine Fraclita; Ashley, Sharon; Bajaj, Gagan; Moolambally, Sheetal Raj; Bhat, Jayashree Sunil

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To address the paucity and potential of context-based prospective memory (PM) assessment tasks suitable to Indian ethnicity, the study aimed to develop a novel context-based PM task and determine its psychometric properties among neurotypical adults. Methods Rendered images in 2-D were extracted from a 3-D shopping mall, where PM and ongoing tasks were embedded within them to provide participants with a semi-immersive experience. The design and scoring of the novel task were constructed in alignment with the Memory for Intentions Screening Test. Fifty neurotypical adults in and around Mangaluru were recruited. The Memory of Intentions Test (MIST) and novel context-based PM task were administered. Results The validity of the novel task was established with a Content Validity Index of 0.98. The intraclass correlation for the test-retest reliability of the novel context-based PM task was 0.92 (p<0.001) and the inter-rater reliability was 0.98 (p<0.001). The internal consistency of the six subscales was high (Cronbach’s α= 0.86), and the Spearman-Brown coefficient indicated a strong split-half reliability of 0.87. Spearman’s correlation showed that the trials exhibited strong connections to the dichotomic characteristics of the subscales to which they belonged. Further, McNemar’s test suggested similar profiles of the participants for the MIST and novel task. Conclusion The results of the present study suggest that the novel context-based PM task offers good validity and reliability measures, providing valuable insight into the mechanisms of PM, and therefore, could be ideal for inclusion in a battery of cognitive assessments.
  • Efeitos da bandagem elástica na dor orofacial e nos movimentos mandibulares após 24 horas de uso: ensaio clínico randomizado Artigo Original

    Faria, Marília dos Santos; Teodoro, Gabriela Carolina Silva; Silva, Júlia Ana Soares; Emérito, Tatyana Meneses; Motta, Andréa Rodrigues; Amaral, Mariana Souza; Furlan, Renata Maria Moreira Moraes

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Analisar a sensação de dor e amplitude dos movimentos mandibulares de indivíduos adultos com disfunção temporomandibular, antes e após aplicação da bandagem elástica por 24 horas. Método Trata-se de um ensaio clínico randomizado duplo-cego, do qual participaram 22 sujeitos adultos com disfunção temporomandibular, alocados aleatoriamente em dois grupos, sendo grupo A composto por 10 mulheres e um homem (média de idade de 28,2±8,3 anos) e grupo B por nove mulheres e dois homens (média de idade de 26,2±3,9 anos). Todos os participantes foram submetidos à aplicação do Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (DC/TMD). Foi realizada a avaliação do limiar da dor, com uso de um algômetro, para aplicação da pressão no masseter e temporal e medição dos movimentos mandibulares, com paquímetro. O grupo A foi submetido à aplicação da bandagem sobre o músculo masseter com estiramento de 40% e o grupo B sem estiramento. A colagem da bandagem foi realizada, com corte em “I”, com ponto fixo sobre a inserção e ponto móvel sobre a origem do músculo masseter. Os participantes permaneceram com a bandagem por 24 horas e foram reavaliados. Resultados Houve alívio da dor no grupo A na articulação temporomandibular à direita e na origem do masseter à esquerda. O grupo B apresentou redução da dor em região de temporal anterior à esquerda. Não foram encontradas diferenças nos movimentos mandibulares após intervenção, bem como não houve diferença na comparação entre os grupos. Conclusão O uso da bandagem sobre o masseter, por 24 horas, com estiramento, produziu alívio da dor na origem do masseter direito e na região da articulação temporomandibular direita e, sem estiramento, no temporal anterior esquerdo. Não houve diferença na amplitude de movimentos mandibulares.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To analyze the sensation of pain and the range of mandibular movements of adult individuals with temporomandibular disorder, before and after the application of the athletic tape. Method This is a double-blind randomized clinical trial, in which 22 adults with temporomandibular disorder participated, randomly allocated into two groups, with group A comprising 10 women and one man (mean age 28.2±8.3 years) and group B comprising nine women and two men (mean age 26.2±3.9 years). Group A was submitted to the application of the athletic tape on the masseter with 40% stretch and the group B to the application of the athletic tape on the masseter without stretching. All participants underwent the application of the Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (DC/TMD). Pain threshold assessment was performed using an algometer to apply pressure to measurement points. The measurement of mandibular movements was performed using a caliper. The athletic tape was glued using the I technique, with a fixed point over the insertion and a movable point over the origin of the masseter muscle. Participants remained with the athletic tape for 24 hours and were re-evaluated. Results There was pain relief in the group A in the temporomandibular joint on the right and at the origin of the masseter on the left. The group B showed a reduction in pain in the left anterior temporal region. No differences were found in mandibular movements after intervention, as well as no difference was found in the comparison by groups. Conclusion The use of the athletic tape over the masseter muscle, with stretching, for 24 hours produced relief from the sensation of pain, on the origin of the right masseter and in the right temporomandibular joint, and, without stretching, in the left anterior temporal muscle. There was no difference in the range of mandibular movements.
  • Características miofuncionais orofaciais e polissonográficas de crianças com Síndrome de Down e apneia obstrutiva do sono: estudo piloto Artigo Original

    Silva, Danielle Barreto e; Corrêa, Camila de Castro; Weber, Silke Anna Theresa

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Investigar as estruturas e funções orofaríngeas de uma população pediátrica com Síndrome de Down (SD) e apneia obstrutiva do sono (AOS) e correlacionar com o índice de apneia/hipopneia (IAH) e questionários do sono. Método 12 Crianças com SD e AOS, entre 4 e 12 anos, foram submetidas à polissonografia (PSG); questionários do sono, Pediatric Sleep Questionnaire (PSQ) e Obstructive Sleep Apnea-18 (OSA-18); e triagem fonoaudiológica por meio do Short Evaluation of Orofacial Myofunctional Protocol (ShOM). Resultados Verificou-se uma correlação positiva entre pontuações mais elevadas no ShOM e o índice de apneia hipopneia (IAH) e entre o ShOM e número de hipopneias. As alterações miofuncionais orofaciais observadas no grupo estudado foram: respiração oral, alteração no tônus e competência labial, na postura de língua em repouso e na deglutição e alteração oclusal. Verificou-se também, um risco aumentado para AOS conforme os questionários do sono, bem como presença de obesidade e sobrepeso, mas sem correlação com a gravidade da AOS. Conclusão Todas as crianças apresentaram alterações miofuncionais orofaciais, sendo que escores mais altos no ShOM, ou seja, um maior comprometimento miofuncional orofacial, estavam associados à maior gravidade de AOS, sugerindo que a avaliação miofuncional orofacial dentro de uma abordagem multidisciplinar pode auxiliar na identificação de fatores de risco para AOS em crianças com SD.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To investigate oropharyngeal structures and functions in a pediatric population with Down Syndrome (DS) and obstructive sleep apnea (OSA) and to correlate with the apnea/hypopnea index (AHI) and sleep questionnaires. Methods 12 Children with DS and OSA, between the age of 4 and 12 years old, underwent polysomnography (PSG); sleep questionnaires, Pediatric Sleep Questionnaire (PSQ) and Obstructive Sleep Apnea-18 (OSA-18); and speech-language evaluation using the Short Evaluation of Orofacial Myofunctional Protocol (ShOM). Results There was a positive correlation between ShoM higher scores and the apnea-hypopnea index (AHI) and between ShoM and the number of hypopneas. The orofacial myofunctional alterations observed in the studied group were: oral breathing, alteration in lip tonus and competence, tongue posture at rest and in swallowing, and occlusal alteration. There was also an increased risk for OSA according to the sleep questionnaires, as well as the presence of obesity and overweight, but without correlation with the severity of OSA. Conclusion All DS children show alterations in orofacial characteristics, higher scores being associated to severe OSA. Orofacial myofunctional evaluation may help to identify different phenotypes in Down syndrome children with Obstructive sleep Apnea, enhancing the need for a multidisciplinary approach.
  • Efeitos imediatos da fotobiomodulação na produção de saliva Artigo Original

    Silva, Amanda Rentero Gimenez do Amaral; Cunha, Lucas de Oliveira; Silva, Déborah Carollina Costa; Novaes, Vanessa Mouffron; Mourão, Aline Mansueto; Vicente, Laélia Cristina Caseiro

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Verificar os efeitos imediatos da fotobiomodulação na produção do fluxo salivar e a correlação dos dados demográficos, antropométricos e de uso de medicamentos. Método Participaram do estudo 100 indivíduos saudáveis, com idade entre 18 e 76 anos (média 27,2 anos), divididos de forma randomizada em grupo experimental e grupo placebo. Foram realizadas as avaliações das medidas antropométricas, autopercepção da produção de saliva e a sialometria. Na sequência, realizou-se a irradiação do LASER no comprimento de onda infravermelho (808 nanômetros) com 100 miliwatts (mw) de potência em cinco pontos intraorais: nas glândulas sublingual e bilateralmente nas submandibulares e parótidas, nas doses 9, 18 e 24 joules (J). A sialometria foi repetida após cada aplicação. O grupo controle recebeu os mesmos procedimentos com equipamento placebo. Resultados Houve associação estatística na autopercepção de redução da saliva no grupo experimental para a dose de 24J e na sialometria e na redução do fluxo salivar para as doses 18J e 24J e aumento para 9J, em ambos os grupos. Não houve associação quando comparado entre os grupos experimental e placebo. A análise de regressão multinomial múltipla revelou que a redução ou o aumento do fluxo salivar independe das variáveis demográficas, antropométricas e uso de medicamentos. Conclusão A ação bioinibitória da fotobiomodulação sobre as glândulas salivares saudáveis ocorreu em dose de 18J e 24J, já ação bioestimulante na dose 9J, independe das variáveis demográficas, antropométricas e uso de medicamentos. A autopercepção da redução do fluxo salivar ocorreu em 24J.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To verify the immediate effects of photobiomodulation on the production of salivary flow and the correlation of demographic, anthropometric and medication use data. Methods The study included 100 healthy individuals, aged between 18 and 76 years (mean 27.2 years), randomly split into an experimental group and a placebo group. Assessments of anthropometric measurements, self-perception of saliva production and sialometry were performed. Next, LASER irradiation was carried out at an infrared wavelength (808 nanometers) with 100 milliwatts (mw) of power at five intraoral points: on the sublingual glands and bilaterally on the submandibular and parotid glands, at doses of 9, 18 and 24 joules (J). Sialometry was repeated after each application. The control group received the same procedures with placebo equipment. Results There was a statistical association in the self-perception of reduced saliva in the experimental group for the 24J dose and in sialometry and in the reduction in salivary flow for the 18J and 24J doses and an increase to 9J, in both groups. There was no association when comparing the experimental and placebo groups. Multiple multinomial regression analysis revealed that the reduction or increase in salivary flow is independent of demographic, anthropometric and medication use variables. Conclusion The bioinhibitory action of photobiomodulation on healthy salivary glands occurred at a dose of 18J and 24J, while the biostimulant action happened at a dose of 9J, regardless of demographic, anthropometric variables and medication use. The self-perception of reduced salivary flow occurred at 24J.
  • Validade baseada nos processos de respostas - Protocolo MMBGR Lactentes e Pré-escolares: Instrutivo e História Clínica Miofuncional Orofacial Artigo Original

    Santos, Alexia Stéfanny Menezes da Conceição dos; Goes, Yasmim Dourado; Assis, Herick Santos; Alves, Maria Vanessa Martins; Melo, Amanda Tafnes Soares de; Barbora, Geovania Dias; Barreto, Íkaro Daniel de Carvalho; Jesus, Elisdete Maria Santos de; Berretin-Felix, Giédre; Medeiros, Andréa Monteiro Correia

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Apresentar a etapa da evidência de validade baseada nos processos de respostas do Protocolo MMBGR Lactentes e Pré-escolares: Instrutivo e História Clínica Miofuncional Orofacial. Método Estudo desenvolvido conforme recomendações para validação de testes em Fonoaudiologia. Realizada análise da validade baseada nos processos de resposta do instrumento. Participaram dez fonoaudiólogos, que atuam em clínica e/ou pesquisa da Motricidade Orofacial com população entre 6 e 71 meses de idade, que aplicaram o Protocolo MMBGR Lactentes e Pré-escolares: Instrutivo e História Clínica Miofuncional Orofacial junto aos responsáveis pelas crianças. Os fonoaudiólogos emitiram apreciação sobre aplicabilidade do instrumento via formulário eletrônico do Google®, contendo questões dicóticas e/ou múltipla escolha, e escala likert com espaço para justificar respostas negativas. Os dados foram tabulados em planilhas Microsoft Excel 2016® e analisados pelo Índice de Validade de Conteúdo (IVC). Utilizado software R Core Team 2022 (Versão 4.2.2). Resultados Todos os itens do Protocolo MMBGR Lactentes e Pré-escolares: Instrutivo e História Clínica Miofuncional Orofacial foram válidos na aplicação em contexto real. Protocolo de História Clínica Miofuncional Orofacial - IVC 100% quanto à facilidade de aplicação e preenchimento, e uso na prática profissional; e IVC 90% quanto à utilidade para clínica fonoaudiológica. O Instrutivo obteve IVC 80% quanto à utilidade e 70% referente à necessidade de leitura prévia para preenchimento do Protocolo MMBGR Lactentes e Pré-escolares. Conclusão O Instrutivo e o Protocolo História Clínica Miofuncional Orofacial, pertencentes ao protocolo MMBGR – Lactentes e Pré-escolares tiveram comprovada validade baseada nos processos de resposta, para uso na clínica fonoaudiológica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose Present the step of evidence of validity based on the responses to procedures of the MMBGR Protocol Infants and Preschoolers: Instructional and Orofacial Myofunctional Clinical History. Methods Study developed according to phonoaudiologic tests validations recommendations. Validity analysis performed based on the process of instrument response. Ten speech therapists, that work on phonoaudiology clinic and/or orofacial myofunctional research on the population with age between 6 to 71 months, participated and applied the MMBGR Protocol Infants and Preschoolers: Instructional and Orofacial Myofunctional Clinical History with those responsible for the children. The speech therapists appraised the instrument applicability via Google®️ electronic forms, containing dichotic and/or multiple-choice questions, and likert scale with space to justify negative answers. The data was tabulated on Microsoft Excel 2016®️ worksheets and analyzed by the content validity index (CVI). The software R Core Team 2022 (Versão 4.2.2) was used. Results All items from the MMBGR Protocol Infants and Preschoolers: Instructional and Orofacial Myofunctional Clinical History were valid when applied to real contexts. Orofacial Myofunctional Clinic history protocol- IVC 100% in terms of ease of application and filling and usage in professional practice; IVC 90% in terms of usefulness for phonoaudiology clinic. The instructional got IVC 80% in terms of clinic usefulness and 70% regarding to the prior reading necessity to fill the MMBGR Protocol Infants and Preschoolers. Conclusion The Instrucional and Orofacial Myofunctional Clinical History, in the MMBGR Protocol Infants and Preschoolers had its validity proven based on the processes of responses to the usage on phonoaudiology clinic.
  • Utilização da bandagem elástica funcional no tratamento fonoaudiológico da paralisia facial pós-AVC na fase aguda Artigo Original

    Amaral, Raquel Karoline Gonçalves; Vicente, Laélia Cristina Caseiro; Chaves, Tatiana Simões; Mourão, Aline Mansueto

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Verificar a eficácia do uso da bandagem elástica funcional associada à terapia miofuncional no tratamento fonoaudiológico da paralisia facial pós-acidente vascular cerebral na fase aguda. Método Estudo clínico controlado randomizado com 88 pacientes com paralisia facial na fase aguda do acidente vascular cerebral. A amostra foi alocada em: Grupo 1: reabilitação com terapia miofuncional orofacial e utilização da bandagem elástica funcional nos músculos zigomáticos maior e menor paralisados; Grupo 2: reabilitação apenas com terapia miofuncional orofacial na face paralisada; Grupo 3: sem qualquer intervenção fonoaudiológica para paralisia facial. Na avaliação foram solicitados os movimentos de mímica facial e o grau do comprometimento foi determinado de acordo com a escala de House e Brackmann. A incompetência do movimento foi obtida a partir de medições da face com paquímetro digital. Após a avaliação, a intervenção foi realizada de acordo como determinado para os grupos 1 e 2. Os participantes dos três grupos foram reavaliados após 15 dias. A análise estatística utilizada foi das equações generalizadas. Resultados Os grupos foram homogêneos quanto à idade, medida de incapacidade e funcionalidade, gravidade do comprometimento neurológico e da paralisia facial pré-intervenção. O grupo 1 teve melhora significativa na medida canto externo do olho à comissura labial, com melhores resultados quando comparado aos grupos 2 e 3. Conclusão A bandagem elástica funcional associada a terapia miofuncional orofacial apresentou melhor resultado no tratamento da paralisia facial após acidente vascular cerebral no local onde foi aplicado.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To verify the efficacy of using athletic tape associated with myofunctional therapy in the speech-language-hearing treatment of facial palsy after stroke in the acute phase. Method Randomized controlled clinical study with 88 patients with facial palsy in the acute phase of stroke. The sample was allocated in: Group 1: rehabilitation with orofacial myofunctional therapy and use of athletic tape on the paralyzed zygomaticus major and minor muscles; Group 2: rehabilitation alone with orofacial myofunctional therapy on the paralyzed face; Group 3: no speech-language-hearing intervention for facial paralysis. In the evaluation, facial expression movements were requested, and the degree of impairment was determined according to the House and Brackmann scale. Movement incompetence was obtained from measurements of the face with a digital caliper. After the evaluation, the intervention was carried out as determined for groups 1 and 2. The participants of the three groups were reassessed after 15 days. The statistical analysis used was the generalized equations. Results The groups were homogeneous in terms of age, measure of disability and functioning, severity of neurological impairment and pre-intervention facial paralysis. Group 1 had a significant improvement in the measure from the lateral canthus to the corner of the mouth, with better results than groups 2 and 3. Conclusion The athletic tape associated with orofacial myofunctional therapy had better results in the treatment of facial paralysis after stroke in the place where it was applied.
  • Teste de palavras no ruído: desenvolvimento, validação e valores de referência Artigo Original

    Costa, Lidiéli Dalla; Vaucher, Ana Valéria de Almeida; Pagliarin, Karina Carlesso; Costa, Maristela Julio

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Propor um instrumento para a avaliação do reconhecimento de fala na presença de ruído competitivo. Definir sua estratégia de aplicação, para ser aplicado na rotina clínica. Obter evidências de validade de critério e apresentar seus valores de referência. Método Estudo realizado em três etapas: Organização do material que compôs o Teste de Palavras no Ruído (Etapa 1); Definição da estratégia de aplicação do instrumento (Etapa 2); Investigação da validade de critério e definição dos valores de referência para o teste (Etapa 3), por meio da avaliação de 50 sujeitos adultos normo-ouvintes e 12 sujeitos com perda auditiva. Resultados O Teste de Palavras no Ruído é composto por listas de vocábulos mono e dissilábicos e um ruído com espectro de fala (Etapa 1). Foi definida como estratégia de aplicação do teste, a realização do Limiar de Reconhecimento de Fala com ruído fixo em 55 dBNA (Etapa 2). Quanto à validade de critério, o instrumento apresentou adequada capacidade de distinção entre os sujeitos normo-ouvintes e os sujeitos com perda auditiva (Etapa 3). Foram definidos como valores de referência para o teste, os pontos de corte expressos em relação sinal/ruído de 1,47 dB para o estímulo monossilábico e de -2,02 dB para o dissilábico. Conclusão O Teste de Palavras no Ruído demonstrou ser rápido e de fácil aplicação e interpretação dos resultados, podendo ser uma ferramenta útil a ser utilizada na rotina clínica audiológica. Além disso, apresentou evidências satisfatórias de validade de critério, com valores de referência estabelecidos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To propose an instrument for assessing speech recognition in the presence of competing noise. To define its application strategy for use in clinical practice. To obtain evidence of criterion validity and present reference values. Methods The study was conducted in three stages: Organization of the material comprising the Word-with-Noise Test (Stage 1); Definition of the instrument's application strategy (Stage 2); Investigation of criterion validity and definition of reference values for the test (Stage 3) through the evaluation of 50 normal-hearing adult subjects and 12 subjects with hearing loss. Results The Word-with-Noise Test consists of lists of monosyllabic and disyllabic words and speech spectrum noise (Stage 1). The application strategy for the test was defined as the determination of the Speech Recognition Threshold with a fixed noise level at 55 dBHL (Stage 2). Regarding criterion validity, the instrument demonstrated adequate ability to distinguish between normal-hearing subjects and subjects with hearing loss (Stage 3). Reference values for the test were established as cut-off points expressed in terms of signal-to-noise ratio: 1.47 dB for the monosyllabic stimulus and -2.02 dB for the disyllabic stimulus. Conclusion: The Word-with-Noise Test proved to be quick to administer and interpret, making it a useful tool in audiological clinical practice. Furthermore, it showed satisfactory evidence of criterion validity, with established reference values.
  • Ambulatório de amamentação na atenção básica como uma importante ação de promoção ao aleitamento materno: relato de experiência Relatos De Caso

    Martins, Camila Dantas; Bicalho, Carine Vieira; Furlan, Renata Maria Moreira; Friche, Amélia Augusta de Lima; Motta, Andréa Rodrigues

    Resumo em Português:

    RESUMO O presente estudo tem por objetivo descrever uma experiência de promoção, prevenção e apoio ao aleitamento materno desenvolvida por profissionais de uma unidade básica de saúde. Trata-se de um ambulatório de amamentação, implementado em um centro de saúde, em Belo Horizonte, em agosto de 2019. O ambulatório foi instituído a partir da percepção da equipe da unidade de que muitas mães tinham dificuldade com o processo de amamentação, no entanto, em função da sobrecarga de trabalho desta equipe, esta assistência não ocorria em tempo hábil, resultando no desmame precoce. Inicialmente realizou-se uma reunião para sensibilização da equipe sobre os indicadores de aleitamento materno da unidade. A partir desse conhecimento foi proposta a implementação de um ambulatório de amamentação, destinado não apenas às puérperas com dificuldade no manejo do aleitamento materno, mas à todas da área de abrangência daquela Unidade Básica de Saúde (UBS). Para captação das puérperas, foi estabelecido um fluxo, por meio do qual ficou estabelecido que todas as puérperas que trouxessem seus filhos para realização do teste do pezinho na unidade, seriam encaminhadas ao ambulatório para a realização deste atendimento. Com a melhora da assistência, as usuárias da unidade básica de saúde passaram a amamentar por mais tempo, o que refletiu na melhora dos indicadores da unidade.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper describe a successful experience of promotion, prevention and support for breastfeeding developed by professionals from a basic health unit. This is a Breastfeeding Outpatient Clinic, implemented in a health center in Belo Horizonte, in August 2019. The Outpatient Clinic was established based on the perception of the unit's team that many mothers had difficulty breastfeeding, however, due to the work overload of this team, this assistance did not occur in a timely manner, resulting in early weaning. Initially, a meeting was held to sensitize the team on the breastfeeding indicators of the unit. Based on this knowledge, the implementation of a breastfeeding Outpatient clinic was proposed, aimed not only at dyad with difficulties in managing breastfeeding, but at all postpartum women in the area covered by that health center. A flow was created, through which it was established that all postpartum women who brought their children to carry out the heel prick test at the unit would be referred to the Breastfeeding Outpatient Clinic to perform this service. With the improvement of care, the users of the health center started to breastfeed for longer, which reflected in the improvement of the unit's indicators.
  • Análise ultrassonográfica da distância do osso hioide em indivíduos com disfagia orofaríngea neurogênica Relatos De Caso

    Bragato, Simone Galli Rocha; Silva, Roberta Gonçalves da; Berti, Larissa Cristina

    Resumo em Português:

    RESUMO Comparar a medida ultrassonográfica de distância da aproximação do osso hioide no momento do pico máximo da deglutição entre indivíduos saudáveis e disfágicos neurogênicos e verificar o efeito das consistências do alimento no deslocamento do osso hioide. Estudo clínico prospectivo controlado. Foram realizadas avaliações ultrassonográficas da deglutição orofaríngea em 10 adultos com diagnóstico de disfagia orofaríngea e 10 adultos saudáveis, pareados por sexo e faixa etária. Para tanto, foi utilizado ultrassom portátil com transdutor microconvex 5-10 MHz, além de estabilizador de cabeça. As imagens ultrassonográficas foram gravadas pelo software Articulate Assistant Advanced a uma taxa de 120 quadros/segundo. Foram utilizadas as consistências de alimentos nível 0 (volume livre e 5 mL) e nível 4 (5 mL), conforme as recomendações do International Dysphagia Diet Standardisation Initiative. A distância foi mensurada no momento do pico máximo da deglutição entre a parte inferior do osso hioide e a inserção do músculo milo-hioideo. Cálculos de média e o desvio padrão foram utilizados na análise descritiva, enquanto o teste ANOVA de medidas repetidas foi aplicado na análise inferencial.Resultados evidenciaram que indivíduos disfágicos apresentaram menor elevação do osso hioide, marcada por maior distância da aproximação do osso hioide no momento do pico máximo da deglutição quando comparados aos indivíduos saudáveis, independentemente da consistência alimentar ofertada. Concluiu-se que a medida ultrassonográfica de distância da aproximação do osso hioide no momento do pico máximo da deglutição mostrou menor elevação laríngea em indivíduos com disfagia orofaríngea neurogênica quando comparados aos indivíduos saudáveis para todas as consistências alimentares ofertadas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT To compare the ultrasound measurement of distance from the approximation of the hyoid bone during of the maximum deglutition peak between healthy individuals and neurogenic dysphagic individuals and to verify the effect of food consistencies on the displacement of the hyoid bone. Prospective, controlled clinical study. Ultrasound recordings of the oropharyngeal deglutition were conducted in 10 adults diagnosed with oropharyngeal dysphagia and in 10 healthy adults, matched by sex and age group. A portable ultrasound model Micro ultrasound system with a microconvex transducer 5-10 MHz, coupled to a computer as well as the head stabilizer were used. The ultrasound images were recorded using the AAA software (Articulate Assistant Advanced) at a rate of 120 frames/second. Food consistencies level 0 (free volume and 5 mL) and level 4 (5 mL) were used, based on the International Dysphagia Diet Standardisation Initiative (IDSSI). The calculation of the mean and standard deviation was used for the descriptive analysis, while the repeated measures ANOVA test was used for the inferential analysis. Results showed dysphagic individuals had lower elevation of the hyoid bone marked by a longer distance from the approximation of the hyoid bone during of the maximum deglutition peak when compared to healthy individuals, regardless of the food consistency offered. It was concluded that the ultrasound measurement of distance from the approximation of the hyoid bone during of the maximum deglutition peak showed less laryngeal elevation in individuals with neurogenic oropharyngeal dysphagia when compared to healthy individuals for all food consistencies offered.
  • Adaptação transcultural do Voice-related Experiences of Nonbinary Individuals – VENI para o português brasileiro Comunicação Breve

    Santos, Isabela dos; Behlau, Mara; Shefcik, Grace; Tsai, Pei-tzu; Ribeiro, Vanessa Veis

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Traduzir e adaptar transculturalmente o Voice-related Experiences of Nonbinary Individuals – VENI para o português brasileiro. Método Os procedimentos de adaptação transcultural foram baseados na combinação das recomendações e diretrizes da World Health Organization (WHO) Guidelines on Translation com o COnsensus-based Standards for the selection of health Measurement INstruments (COSMIN). Foram realizadas cinco etapas: a) tradução do instrumento para o Português Brasileiro (PB) por um tradutor especialista no construto e um não-especialista, nativos do PB e fluentes em inglês; b) elaboração da síntese das duas traduções por consenso; c) retrotradução por um tradutor especialista no construto e um não-especialista, nativos do inglês e fluentes em PB; d) análise de um comitê formado por cinco fonoaudiólogos especialistas em voz e elaboração da versão final; e) pré-teste com 21 pessoas da população-alvo, aplicado virtualmente. Resultados Na tradução houve discordância no título, instruções, chave de resposta e em 15 itens. Na retrotradução, houve discordância quanto à forma em 12 itens e ao conteúdo em 4 itens. A análise do comitê de especialistas indicou mudanças no título, instruções de resposta, uma opção da chave de resposta, e em oito itens, para atender aos critérios de equivalência. No pré-teste houve proporção significativamente maior de respostas habituais do instrumento quando comparadas com a opção não-aplicável, usada regularmente nas adaptações de instrumentos. Conclusão A adaptação transcultural para o português brasileiro do VENI foi bem sucedida e resultou na versão denominada “Experiências relacionadas a Voz de Pessoas Não Binárias - VENI-Br”.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose This study aimed to translate and cross-culturally adapt the “Voice-related Experiences of Nonbinary Individuals” (VENI) to Brazilian Portuguese (BP). Methods Cross-cultural adaptation was performed based on the combined guidelines of the World Health Organization's (WHO) Translation Recommendations and the COnsensus-based Standards for the selection of health Measurement INstruments (COSMIN). The process included five stages: a) Translation of the instrument into BP by a translator specialized in the construct and a non-specialist, both native BP speakers and fluent in English; b) Synthesis of the two translations by consensus; c) Back-translation by a translator specialized in the construct and a non-specialist, both native English speakers and fluent in BP; d) Analysis by a committee of five speech-language pathologists voice specialist and the creation of the final version; e) Pre-testing with 21 individuals from the target population, conducted virtually. Results During the translation stage, there were disagreements regarding the title, instructions, response key, and 15 items. In the back-translation stage, there were discrepancies in the format of 12 items and the content of four items. The expert committee's analysis led to changes in the title, instructions, one option in the response key, and eight items to meet the equivalence criteria. In the pre-test, a significantly higher proportion of usual responses to the instrument was observed when compared to the non-applicable option; this is frequently observed in instrument adaptations. Conclusion The cross-cultural adaptation of VENI into Brazilian Portuguese was successful, resulting in the “Experiências relacionadas à Voz de Pessoas Não Binárias - VENI-Br” version.
  • Adaptação transcultural para o Português Brasileiro do Perfil de Qualidade de Vida relacionado a Voz Comunicação Breve

    Carrer, Joyra da Silva; Zambon, Fabiana; Dehqan, Ali; Ribeiro, Vanessa Veis; Behlau, Mara

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Traduzir e adaptar de forma transcultural o Iranian Voice Quality of Life Profile (IVQLP) para o português brasileiro (PB). Método O processo de adaptação transcultural foi realizado por meio de cinco etapas: tradução do IVQLP para o PB por três especialistas nativos do PB e fluentes no inglês americano; elaboração de uma versão de consenso; retrotradução por um especialista nativo do inglês americano e fluente no PB; análise por um comitê de cinco especialistas e elaboração da versão final do instrumento em PB, denominado IVQLP-Br; e pré-teste. O IVQLP-Br tem o objetivo de avaliar os impactos da voz de uma forma mais abrangente, englobando vários domínios da vida dos indivíduos, apresenta 43 itens e uma chave de respostas de cinco pontos. Para o pré-teste foi acrescida como opção para o respondente a alternativa “não aplicável”. Participaram do pré-teste 36 indivíduos adultos com risco autorrelatado para disfonia. Resultados Na etapa de tradução 10 itens foram modificados e na retrotradução, 15 itens necessitaram de ajustes. Nenhum item precisou ser reformulado após a aplicação na população-alvo, pois a opção “não aplicável” apareceu em doze respostas, porém, sem significância estatística. Conclusão Conclui-se que a versão traduzida do IVQLP para o PB, denominado IVQLP-Br, apresentou equivalência transcultural e pode ser utilizada para uma análise mais detalhada do impacto da voz nos diferentes domínios da vida dos indivíduos. Após a validação, o IVQLP-Br poderá contribuir tanto para a prática clínica, quanto para pesquisas com falantes do PB.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To cross-culturally adapt the Voice Quality of Life Profile (IVQLP) into Brazilian Portuguese (BP). Methods The cross-cultural adaptation process was performed in five stages: translation of the IVQLP into BP by three native BP experts fluent in American English; preparation of a consensus version; back-translation by a native American English expert fluent in BP; analysis by a committee of five experts and preparation of the final version of the instrument in BP, which was named IVQLP-Br; and pre-testing. The IVQLP-Br aims to assess the impacts of the voice more comprehensively, encompassing various areas of an individual’s life. It has 43 items and a five-level response key. For the pre-test, the alternative “not applicable” was added as a response option. Thirty-six adults with self-reported risk of dysphonia participated in the pre-test. Results In the translation stage, ten items were modified, and during the back-translation, 15 items required adjustments. No questions required reformulation after the application of the IVQLP-Br in the target population, because the option “not applicable” appeared in 12 responses without statistical significance. Conclusion The version of the IVQLP translated into BP, named the IVQLP-Br, exhibited cross-cultural equivalence and was administrable for a more detailed analysis of the impact of the voice in different domains of an individual’s life. After validation, the IVQLP-Br will be able to contribute both to clinical practice and to research with BP speakers.
  • Impact of reading intervention on the phonological awareness of children with autism spectrum disorder: a systematic review and meta-analysis Systematic Review Or Scope Review

    Santos, Monalysse Francisca Pereira dos; Aprígio, Luana Celly Silva; Lima, João Victor Silva de Barros; Miranda, Fernanda Dreux Fernandes; Araújo, Cristiano Miranda de; Taveira, Karinna Veríssimo Meira; Salgado-Azoni, Cíntia Alves

    Resumo em Inglês:

    Abstract Purpose To review studies that have intervention in reading with impacts on phonological awareness in children with autism spectrum disorder. Research strategies Searches took place until February 2021 in Cochrane, Embase, ERIC (Education Resources Information Center), LILACS (Latin American and Caribbean Health Sciences Literature), PubMed/Medline, Scopus, Web of Science and gray literature databases. Selection criteria The review included experimental studies with preschoolers and schoolchildren with ASD. Two independent reviewers selected the studies and, in case of disagreement, a third reviewer was consulted. Data analysis Joanna Briggs Institute checklists were used for risk of bias. A random effects meta-analysis was performed and the certainty of the evidence was assessed using the GRADE tool. Results Eight studies with some impact on phonological awareness were reviewed. The risk of bias was low and moderate. The certainty of the evidence was low for randomized trials and very low for non-randomised trials. Comparison of pre- and post-therapy on the Preschool Literacy Test (TOPEL) showed that children with ASD improved phonological awareness, with a mean difference between baseline and post-therapy of 6.21 (95% CI = 3.75-8.67; I2 = 0%). Conclusion Shared reading and software activities with words and phrases can alter phonological awareness. These results support further research with larger samples and a detailed description of the intervention to observe its effectiveness in phonological awareness.
  • ERRATA: Uso do método de Pontos para a Reestruturação de Objetivos Fonéticos e Oro-Musculares (PROMPT) no Transtorno do Espectro Autista: um estudo de caso Errata

Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia Al. Jaú, 684, 7º andar, 01420-002 São Paulo - SP Brasil, Tel./Fax 55 11 - 3873-4211 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista@codas.org.br